Dla
większości z nas nazwa Patagonia kojarzy się z krainą geograficzną w Ameryce Południowej,
jednak jest to również nazwa firmy odzieżowej, która została założona przez Yvon
Chouinard. Zapalony alpinista, który rozpoczął
swoją karierę wspinaczkowa w 1953r jako 14 latek przez kilka następnych lat
przemierzał różne szklaki poznając innych młodych taterników. Zauważył on wraz
z kolegami, iż duży problem podczas wchodzenia na szczyty stanowią haki używane
do wspinaczki. Były one wykonane z miękkiego żelaza i często się psuły. Chouinard
postanowił sam stworzyć nowy model haków wielokrotnego użytku. W 1957 zakupił kuźnię węglową i zaczął się przyuczać
na kowala. Kilka lata później namówił do współpracy Toma Frosta, który był
inżynierem lotnictwa, jak również wspinaczem i miał głębokie poczucie
projektowania i estetyki.W
ciągu dziewięciu lat, Frost i Chouinard będąc partnerami zmodernizowali i
ulepszyli prawie każde narzędzie wspinaczki, aby było mocniejsze, lżejsze,
prostsze i bardziej funkcjonalne.
W 1970
roku, Chouinard Equipment stała się największym dostawcą sprzętu do wspinaczki
w USA.
![]() |
Patagonia |
W
późnych latach sześćdziesiątych, mężczyźni podczas chodzenia po górach nosili
przeważnie szare spodnie i bluzy, spodnie chinosy, białe koszulki kupione w
second handach. Podczas zimowej wyprawy w
Szkocji w 1970 roku Chouinard kupił koszulkę do rugby, która okazała się znacznie
bardziej komfortowa niż zwykłe t-shirty i bardzo spodobała się w jego
środowisku. Zamówili kilka koszul z Umbro, w Anglii a następnie z Nowej
Zelandii i Argentyny. Zapanowała moda na takie ubrania, dodatkowo w 1972r wypuszczono
do sprzedaży poliuretanowe płaszcze przeciwdeszczowe, rękawiczki z Austrii,
kapelusze z Boulder. Sprzedaż ubrań miała być pobocznym biznesem wobec sprzętu wspinaczkowego
jednak tak szybko się rozrosła, że należało stworzyć osobną markę. Wybrano
nazwę Patagonia, która przywodzi na myśl cyt ” romantyczne wizje lodowców, toczące
się fiordy, poszarpane wietrzne szczyty, gauchos i kondory”.
![]() |
Patagonia |
W czasie,
gdy cała społeczność taternicza opierała się na tradycyjnych, pochłaniających
wilgoć warstwowych ubraniach wykonanych bawełny, wełny, i pierza, firma Patagonia
szukała inspiracji gdzie indziej. Znalazła je w śród odzieży używanej przez
rybaków Morza Północnoatlantyckiego, którzy to nosili syntetyczne swetry niepochłaniające
wilgoci i dobrze izolujące od zimna. Malinda Chouinard postanowiła znaleźć materiały
, które spełniałyby wymogi wspinaczki i udało jej się to w firmie bankrutującej
Malden Mills. Zaczęto szyć odzież z materiałów Capilene® i Synchilla. W
1980 r wypuszczono izolacyjne kalesony z polipropylenu, włókna syntetycznego,
który ma bardzo niski ciężar właściwy i nie nasiąka wodą. Chociaż produkty z
tych tkanin stały się sukcesem na rynku to firma nie osiadała na laurach i
nadal pracowała nad polepszeniem materiałów. Dzięki pomocy Malden Mills firma
dokonała wiele innowacji jednak te tkaniny nigdy nie zostałyby opracowane gdyby
nie aktywnie kształcie procesu badawczo-rozwojowego. Od tego momentu firma zaczęła
inwestować znaczne środki w badania i projektowanie. Laboratorium tkaniny oraz dział
rozwoju tkanin firmy stał się przedmiotem zazdrości branży.
W 1980
roku firma stworzyła przełomową kolekcje w bardzo żywych kolorach tj. kobalt, czerwony,
turkus, kawa z mlekiem, do tej pory nie stosowano intensywnych kolorów w tego
rodzaju odzieży.
![]() |
Patagonia |
Firma
dba o środowisko, używa bardziej przyjaznych materiałów, niektóre produkty
pochodzą z recyklingu. Patagonia wyrosła z małej firmy, która wykonywała narzędzia
dla wspinaczy. Alpinizm pozostaje w centrum jej biznesu, ale poszerza
asortyment o ubrania do jazdy na nartach, snowboardzie, surfingu, wędkarstwa i
biegania. Firma szyje odzież z takich materiałów jak: konopie przemysłowe (naturalne
włókno, które jest uprawiane w warunkach ograniczonego wpływu na środowisko
naturalne), nylon, poliester i wełnę z recyklingu, organiczna bawełna, Tencel (włóknina
z miazgi drzewnej rozpuszczonej w nietoksycznym rozpuszczalniku organicznym), Yulex
( ekologiczny neopren), GORE-TEX, kaszmir, wełna merynosów i jeans.
Ceny
ubrań wydają się przystępne. Kurtki zimowe kosztują od 200 EURO, koszule od 80
EURO, swetry i bluzy ok 120 EURO, spodnie od 100 EURO.
Sklepy
firmowe można znaleźć na całym świecie, głównie w zimowych kurortach. W Polsce
możemy znaleźć produkty tej marki w Revent Outdoor w Krakowie.
Komentarze
Prześlij komentarz